PMR KINI MENJELANG TIBA.. JANGAN ABAIKAN KESIHATAN ANAK ANDA !

Sempena musim peperiksaan PMR ini, dinasihatkan ibu bapa atau penjaga terutamanya mereka yang mempunyai anak yang sedang menduduki peperiksaan supaya sentiasa memantau tahap kesihatan anak-anak mereka. Sekiranya anak-anak mereka menunjukkan simptom Influenza-Like Illness (ILI), pastikan mereka mendapatkan rawatan segera daripada klinik atau hospital berhampiran. Selain itu, ibu bapa atau penjaga juga dikehendaki memaklumkan kepada pihak sekolah tentang kesihatan anak masing-masing supaya tindakan yang bersesuaian dapat diambil oleh pihak sekolah.

Kementerian Kesihatan juga telah meminta kerjasama petugas-petugas yang mengawasi peperiksaan supaya mengasingkan pelajar yang mempunyai gejala ILI daripada pelajar yang sihat. Pelajar yang mempunyai gejala ILI dikehendaki memakai topeng muka. Ini kerana selagi pelajar itu masih mempunyai tanda-tanda atau gejala, pelajar tersebut masih menjadi punca jangkitan kepada pelajar lain.walaupun dinasihati memakai topeng muka untuk mengelakkan sebarang jangkitan kepada pelajar lain.

Oleh itu sebagai sebuah syarikat kesihatan, MayFirst Gold Sdn Bhd telah mengeluarkan produk Antioksida yang dapat membantu meningkatkan tahap sistem imun badan agar dapat menghindari diri daripada terkena jangkitan Virus H1N1. MayFirst Olive Oleo merupakan produk yang bukan sahaja tinggi dari segi kandungan antioksidannya, tetapi ia merupakan produk yang banyak memberi manaafat kepada seisi keluarga. Ini kerana MayFirst Olive Oleo merupakan produk 100% dari sumber semula jadi iaitu Daun Zaitun. Pelbagai kajian telah dilakukan samaada didalam atau diluar negara mengenai kehebatan Daun Zaitun.

Dengan mengamalkan 1 sudu teh setiap hari, bukan sahaja kesihatan malahan kita sebagai ibubapa menjamin masa depan anak kita. Dengan tubuh yang sihat, minda anak kita pasti cergas. Jika sayangkan anak anda, jangan takut untuk keluarkan sedikit pembelanjaan untuk masa depan anak anda.


Situasi semasa Pandemik Virus H1N1.
Tarikh : 8/Oktober/2009

Pada hari ini seramai 228 pesakit baru dengan gejala Influenza-Like illness (ILI) telah dimasukkan ke hospital untuk rawatan sementara 183 kes telah didiscaj.

Kes ILI yang masih dirawat di seluruh negara : 814 kes di 97 buah hospital termasuk 14 hospital swasta. Daripada jumlah kes ILI yang sedang dirawat, hanya 34 pesakit atau 4% merupakan kes influenza A (H1N1) yang disahkan melalui ujian makmal.
34 orang : menerima rawatan di hospital

11 kes atau 32% sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU).

Tiada kemasukan kes baru ke Unit Rawatan Rapi sementara dua (2) kes telah discaj hari ini. Faktor risiko seperti berikut; kanak-kanak bawah 5 tahun (4), penyakit kronik (2), obesiti (2) dan seorang dengan dua faktor risiko iaitu bawah 5 tahun serta penyakit kronik.

Tiada kematian akibat Influenza A (H1N1) yang didaftarkan hari ini di Malaysia menjadikan jumlah kematian kekal 77 orang.


No comments:

Post a Comment